PLOG | Achter de schermen op Schiphol

by - 07:00

Je hebt mensen die gek zijn op auto's, mensen die gek zijn op boten en dan heb je Lieke, ik ben namelijk gek op vliegtuigen. Schiphol is het grootste en bekendste vliegveld van Nederland maar het is zo veel meer dan je denkt. En daar ben ik afgelopen weekend achtergekomen. Ik gaf mijn opa voor zijn verjaardag een behind the scenes tour bij Schiphol.

Er zijn verschillende tijdstippen waarop de tour plaats vind; 11 uur, 1 uur en 3 uur. Omdat ik moest werken was de tour van 3 uur niet haalbaar, die van 1 uur was al volgeboekt je moet namelijk van tevoren reserveren. Dus de enige optie was de tour van 11 uur. Om 8 uur stond mijn wekker die ochtend, we zouden namelijk om 9 uur vertrekken aangezien we een uur van te voren ons moesten melden en het vanaf Den Bosch een uurtje rijden is.

Na het melden hebben we een Starbucks opgezocht waar we even gezellig koffie hebben kunnen drinken. We moesten toch een uur wachten dus waarom dan niet met een goede kop koffie aka een carmel macchiato. Om kwart voor 11 moesten we verzamelen bij een souvenir winkeltje waar met meerdere stonden te wachten op onze chauffeur.

We werden geroepen door een erg enthousiaste kuch medewerker genaamd Ron. Ron was tevens ook onze buschauffeur die ons met een sneller pas lees: ik moest met mijn korte beentjes bijna rennen over Schiphol heen begeleiden naar de bus. Omdat er ook wat internationale mensen bij de tour aanwezig waren deed Ron zijn praatje in het Nederlands en Engels, dus ook dezelfde grappen in het Nederlands en Engels waardoor ze steeds minder leuk werden. In de bus hingen televisie schermen waarop te zien was welke route we gingen rijden en bij elk punt iets verteld werd. Ron vulde de extra informatie aan die niet verteld werd tijdens de tour.

Ik vond het een erg interessante tour en ben veel meer te weten gekomen over Schiphol. Zo heb je dus de Schiphol tunnel vreselijk ding, ik haat tunnels. Als je onder de tunnel rijd ga je dus onder de landing/vertrek baan door en verschillende taxi banen. De brug is zo sterk dat hij 400,000k kan dragen. Schiphol is het oudste vliegveld dat nog steeds op dezelfde plaats ligt, in het oude Haarlemmermeer wat droog gelegd is. Je stijgt op 7 meter onder zeeniveau want zo laag ligt het vliegveld.

We reden langs de vogelwacht want ja vogels en vliegtuigen gaan niet samen en is niet veilig. De vogelwacht heeft een toeter op de auto zitten die geluiden maakt waardoor de vogels weg vliegen. We kwamen langs de Koningin Maxima kazerne waar de marechaussee zich bevind, we reden langs de sneeuwvloten want in de winter moet Schiphol sneeuw en ijsvrij zijn, en ook kwamen we langs de brandweer. Dit vond ik persoonlijk ook interessant want hier zitten namelijk 140 mannen en vrouwen intern die 24/7 beschikbaar moeten zijn. Ze hebben daar hun eigen trainingsveld en vliegtuig.

Rond het einde van de tour reden we langs de gevangenis waar mensen zitten die Nederland niet in mogen. Ron zei dat we even moesten zwaaien want bij geluk zwaaide ze terug, en jawel een paar vrolijk gevangenen zwaaide terug. Het laatste deel van de tour kwamen we langs de Cargo, oftewel waarmee onze pakketjes naar Nederland gevlogen worden. Zij vervoeren elektronica, groenten en fruit, vlees en vis en donororganen. Je pakketjes van Aliexpress gaan gewoon mee in een passagiers vliegtuig.

Om 12 uur was de tour afgelopen en was het weer tijd om naar huis te gaan. Ik maakte nog even een foto bij de welbekende burger muur op Schiphol yaas en toen reden we terug naar huis. We maakte even een lunch stop bij de Mcdonalds die aan Schiphol gevestigd zit, zo hebben we kunnen genieten van het weer, het eten en de vliegtuigen met mensen die wel lekker op vakantie kunnen gaan nu.

Zou jij dit ook eens willen doen?